EPICO IT har gjort det let for vækstvirksomhed at finde dygtige softwareudviklere og testfolk

EPICO har på blot 12 måneder hjulpet den danske vækstvirksomhed eloomi med at opbygge en ekstra udviklingsafdeling i Polen på ti personer, som hurtigt kan skaleres.

Kenneth Granno fra eloomi savner ikke henvendelser fra firmaer, der vil hjælpe ham med at finde kvalificerede udviklere og testfolk, som kan understøtte virksomhedens vækstplaner. Hver eneste uge tikker tilbuddene ind.

Og hjælp har han sådan set også brug for. For den seks år gamle virksomhed, der i dag har over 100 medarbejdere og hjælper internationale virksomheder til at uddanne og udvikle medarbejdere gennem en online learning og performance platform, vil nemlig gerne fordoble antallet af medarbejdere.

eloomi skal derfor løbende udvide med flere kvalificerede softwareudviklere til både frontend, backend og Q&A.

 

At skalere vores udviklingsressourcer og finde folk med de rette kompetencer er en udfordring i København, hvor vi har vores hovedkontor, og hvor al udvikling af vores kerneprodukt og design foregår, siger Kenneth Granno, der er Vice President for Product & Tech i eloomi.

At skalere vores udviklingsressourcer og finde folk med de rette kompetencer er en udfordring i København, hvor vi har vores hovedkontor, og hvor al udvikling af vores kerneprodukt og design foregår

Kenneth Granno Vice President for Product & Tech i eloomi

Finder kompetencerne i Polen

Løsningen på hans udfordringer er konsulenthuset EPICO kommet med i form af en nearshoring løsning baseret på ressourcer i Polen.

”Under afdækningsfasen har vi haft en god kemi med EPICO. De taler et sprog, vi forstår, og de har et godt koncept, som går ud på, at de finder et antal egnede kandidater i Polen, og så står vi selv for interviews og tests. Dermed sikrer vi os folk, som har det rette mindset, kultur og personlighed, som passer til vores organisation, og som er gode til problemløsning,” fortæller Kenneth Granno.

For tolv måneder siden gik samarbejdet med EPICO i gang. Resultatet er foreløbigt, at eloomi har fået opbygget et solidt udviklingsteam i Polen på godt ti personer.

På EPICO’s anbefaling blev stillingen som tech lead besat inden de øvrige profiler blev hyret til kontoret i Polen.

Det har fra starten været en forudsætning, at store dele af samarbejdet skulle foregår online, og som mange virksomheder efterhånden også har fundet ud af, kan man sagtens opbygge et effektivt og vellykket samarbejde virtuelt:

Vi har etableret et ret tæt samarbejde mellem de to lokationer. Hver morgen afholdes et online møde, hvor dagens opgaver drøftes, og i løbet af dagen kommunikeres der flittigt via Discord. Så det fungerer rigtigt fint. Men vi ser da også frem til at kunne trygge vores nye polske kolleger i hånden, når det atter bliver muligt

fortæller Kenneth Granno.

Dygtige udviklere

Samarbejdet med EPICO er forløbet rigtigt godt og har gjort det muligt for eloomi på kort tid at få tilknyttet nye udviklere med de rette kompetencer, som samtidigt passer ind i virksomhedens måde at arbejde på.

”Vi ville ikke selv have kunnet stable så mange velegnede kandidater på benene på så kort tid. Det er helt klart EPICO’s fortjeneste. Og fordi udviklerne er ansat af EPICO og sidder i Polen, skal vi ikke selv ud at finde ekstra lokaler, og vi binder os ikke til en masse ekstra faste omkostninger, som potentielt kan være tunge at komme ud af,” siger Kenneth Granno.

Han er positivt overrasket over hvor mange kvalificerede kandidater, der er i Polen, og deres høje, faglige niveau.

"Kulturelt minder konsulenterne på mange måder om os. De er kvalitetsorienterede, har en høj arbejdsmoral og siger gerne deres mening. Det giver et godt samarbejde mellem afdelingerne og sikrer os i sidste ende et bedre slutprodukt, der lever op til de standarder, som vi selv står for," fastslår han.

Kenneth Granno ser også den geografiske nærhed mellem Polen og Danmark som et plus i forhold til at skabe fælles virksomhedskultur:

Når vi arrangerer en social aktivitet såsom at spille Counter-Strike, kan vores polske kolleger nemt være med, fordi vi ikke skal tage hensyn til tidsforskelle. Og når COVID-19 er overstået, vil det igen blive nemt at besøge hinanden

Sådan samarbejder eloomi og EPICO

  • I den spæde start af samarbejdet blev der brugt en del tid på at lære hinanden at kende, da en personlig og tæt kontakt mellem EPICO og eloomi giver det bedste fundament for at kunne udvælge de helt rigtige konsulentprofiler.
  • I dag er processen sådan, at eloomi sender en forespørgsel til EPICO, hvorefter begge parter fastlægger behovet samt udspecificerer bestemte kompetencer og erfaringsniveau for den rolle, som eloomi efterspørger.
  • Der kan for eksempel være tale om juniorudviklere, tech leads eller en kombination heraf.
  • EPICO udnytter herefter sit unikke netværk og store CV-database, med kvalificerede kandidater, til at kunne præsentere et antal profiler for eloomi, der matcher søgekriterierne.
  • Når eloomi har valgt dem, de vil tale med, booker EPICO interviews med kandidaterne. eloomi afholder selv disse interviews.
  • Er der behov for at se yderligere kandidater, præsenterer EPICO flere kandidater, som eloomi kan interviewe.

Skrevet af Jacqueline Juntermanns