I marts 2017 fik EPICO øjnene op for grafikertalentet, Aksel Dinsen, som med sine kun 20 år på imponerende vis har været med til at skabe EPICOs brand.

Til daglig lever Aksel med autisme, som er en medfødt psykologisk udviklingsforstyrrelse, der medfører en anderledes måde at opleve verden på.
Autismen har været med til at udvikle Aksels grafiske talent; et talent han i dag overvejer at gøre til sin levevej.

 

Et naturtalent opdaget ved tilfældighed

Det var et tilfælde, at Aksel opdagede sin gave inden for grafikken. Før sin grafiske uddannelse jagtede han drømmen om at blive arkitekt, men grundet hans ordblindhed mente Aksel, at en gymnasial ungdomsuddannelse ville blive for udfordrende.

Dette ledte ham til Glostrup Albertslund produktionshøjskole, hvor valget stod mellem grafik og design-linjen eller træværkstedet. Det viste sig imidlertid, at læreren på grafik og design-linjen havde en baggrund inden for arkitektur, og Aksel fik derfor hurtigt øje på muligheden for at lære mere om dét at være arkitekt, samtidig med at han kunne udfolde sine kreative evner inden for det grafiske.

Efterfølgende fik han langsomt mere og mere smag for den grafiske verden, og han besluttede derfor at fokusere på grafikken frem for arkitekturen.

Gennem skolens obligatoriske praktikophold fik Aksel mulighed for at komme i praktik hos EPICO. I denne periode var Aksel bl.a. med til at udarbejde virksomhedens nye navn og logo, og der gik ikke længe, før hans naturtalent blev en uundværlig del af EPICOs marketingteam. Det materiale, som var forventet at holde praktikforløbets 14 dage, fuldendte Aksel på blot fire dage.

Efterfølgende blev han ansat på kontrakt, hvilket han giver udtryk for var et stort skridt for ham:

”Mit første praktikforløb var meget overvældende. Jeg vidste ikke rigtig, hvordan det fungerede på en rigtig arbejdsplads på det tidspunkt, så det var en stor ting for mig. For bare to år siden kunne jeg slet ikke se mig selv på en arbejdsplads, hvor jeg skulle lave rigtigt arbejde – og så inden for et fag jeg slet ikke vidste, jeg ville have noget at gøre med. Jeg fandt hurtigt ud af, at det var meget mere roligt, end jeg havde forventet, så jeg fik hurtigt afklaret en masse ting, og jeg har lært rigtig meget af det”, siger Aksel Dinsen.

Frihed under ansvar

En ting, der specielt fyldte meget hos Aksel ved hans opstart i EPICO, var at få helt styr på sin arbejdsproces. Til at begynde med var han usikker på, om han kunne leve op til kravene. På daværende tidspunkt var det begrænset, hvor mange større grafiske projekter han havde arbejdet med.

Aksel fortæller, at han har fået mere ro i takt med, at han er blevet mere selvsikker på sine grafiske evner og har fået bedre styr på, hvordan man skal gribe opgaverne an.

En af EPICOs værdier er ’frihed under ansvar’, hvilket ifølge Aksel også er noget, der har hjulpet ham meget. Der bliver lagt stor vægt på hans egne meninger i forhold til opgaverne frem for at sætte urokkelige rammer. Han har således frihed til selv at vælge, hvorvidt han vil arbejde på kontoret eller hjemmefra og hvornår på døgnet, det passer ham bedst.

”Det gør det meget sjovere, når der er frie rammer, fordi man også selv kan få lov at udfolde sin kreativitet”, fortæller Aksel Dinsen.

Ifølge Aksel er den sjoveste opgave, han har været med til at lave, et kort over Europa, hvor målet var at forbinde alle EPICOs kontorer.

Aksel har også været med til at udarbejde EPICOs Brand Guidelines i forbindelse med navneændringen. Derudover har han stået for at udarbejde diverse ikoner, visitkort, one-pagers, invitationer – og ikke mindst EPICOs nye logo samt cykeltøjet til den årlige cykeltur.

 

Aksel er især stolt af dette års cykeltøj, som blev mødt med rosende ord fra alle sider - især på cykelstierne.

Han fortæller, at det selvfølgelig er de store opgaver, såsom logodesign, der er mest krævende, men til gengæld også dem, der giver mest i sidste ende.

”Der hænger rent faktisk et skilt på næsten fem meter ude på en bygning. Det er altså en rimelig vild ting at have været med til at lave. Nogle gange kan det være lidt svært at forstå” lyder det fra Aksel Dinsen

Banede vej for nye drømme

Selvom det at starte på en arbejdsplads var overvældende for Aksel i begyndelsen, gik der ikke længe, før han faldt til. Han fortæller bl.a., hvordan det førhen havde været usikkert, hvorvidt han kunne opnå sine drømme, men at forløbet hos EPICO har givet ham mere forudsigelighed og åbnet op for en drøm, han ikke var klar over, at han havde.

”EPICO har i hvert fald gjort en kæmpe forskel for mig. Lige pludselig kan jeg se mig selv på en arbejdsplads, og jeg ved nogenlunde, hvad min fremtid kommer til at bringe.
Personligt har det gjort mig meget mere selvsikker, og generelt er jeg bare blevet gladere. Det er utroligt givende at kunne vise mine projekter frem til venner og familie”, fortæller Aksel Dinsen.

 

På nuværende tidspunkt går Aksel på KUU, som er en toårig ungdomsuddannelse, hvor han læser til erhvervsassistent. I sin fritid fylder grafikken også meget, og når han ikke går lange ture for at lufte hjernen, bruger han tid på sine egne grafiske projekter.

Han er stadig usikker på, hvad hans fremtid vil bringe, men han hælder til at fortsætte som grafiker.

Her hos EPICO glæder vi os til at følge Aksels udvikling og håber på at få fornøjelsen af at fortsætte samarbejdet mange år endnu!