Af Senior Konsulent Britt Gadegaard, Gadegaard Consulting

"Du er jo kun konsulent", sagde kundens medarbejder med det skeptiske tonefald og over hans hoved hang den mørke tankeboble med teksten: freelancekonsulenter er nogle pengemaskiner uden nævneværdig engagement.

Jeg trak vejret dybt og svarede, "Når du ser en fodboldkamp, tænker du så på hvilke spillere, der er opvokset i klubben, og hvem der er lejet for sæsonen - ser du nogen forskel i deres indsats og vinderinstinkt?"

Som freelancekonsulent indenfor projektledelse vil jeg gerne bedømmes som den professionelle fodboldspiller. Jeg er brænder for den “klub”, der har hyret mig, og jeg er bevidst om, at jeg kun er på “holdet”, så længe vi vinder. Leverer vi ikke succes, er jeg altid den, der er lettest at sætte af holdet. Jeg har været i en del “klubber”, og når min kontrakt udløber, skal jeg kunne tage konkurrentens spilletrøje på og spille lige så ihærdigt på det hold.  Det er den indstilling, det kræver at være professionel konsulent.

Selvfølgelig forstår jeg medarbejdernes sunde skepsis over for konsulentbranchen. Vi har alle oplevede managementkonsulenter, der hærgede igennem en organisation og efterlod et buzzword-befængt sæt slides og smuttede før den fluffy strategi blev til en halvhjertet implementering. Men konsulenter der går ind på det taktiske og operationelle niveau hos en kunde, går ind på et hold for at løse en konkret og målbar opgave. Vi er sjældent en trussel mod medarbejdernes jobgaranti, men blot en aflastning eller supplement. Lidt konsulentskepsis er sundt, men her er et par argumenter for, hvorfor kunden med god grund også kunne tænke "whau, hvor berigende med en konsulent på holdet".

Omvandrende vidensbank
Som konsulent har jeg været i flere virksomheder end de fleste fastansatte når igennem. Jeg kender ikke historikken for, hvorfor jeres virksomhed Y løser opgave X på Z måde, men jeg har set det løst på andre måder i andre virksomheder.

Jeg kommer med en vidensbank af løsninger og kendskab til at tingene kan være anderledes. Har jeg ikke den nødvendige viden, har jeg et stort netværk af konsulenter, så hvis opgave X er løst før, kender jeg en, der kender løsningen.

Mit engagement udløber ikke med kontrakten
”Du er jo ude af projektet, når vi går i drift, så hvorfor bekymrer du dig om driften?” Jeg tror på, at måden man overdrager sin viden og arbejde på ved projektafslutning også viser, hvem man er som konsulent. Når min kontrakt udløber, er jeg ikke nødvendigvis ude af et projekt. Måske bliver min kontrakt forlænget to timer før udløb, måske har kunden en ny opgave om to uger, så jeg stadig er i huset. Helt sikkert er det, at de kan mit telefonnummer, hvis mit projekt fejler. Jeg er derfor altid standby og parat til at komme forbi i de første måneder efter projektafslutningen. Jeg kan ikke fedtspille med mit engagement, hvis jeg efterlod problemer, ville de med garanti finde hjem til mig igen.

Synlig værdi der jævnligt evalueres
Et oversalg er godt for salgsbonussen i en telemarketingsafdeling, hvor man ikke ser kunden i øjnene. Som konsulent fejler jeg 100 pct., hvis jeg oversælger mig selv. Der kan være opgaver, hvor kunden og jeg ikke kan vurdere, om vi er det rette match og således må skilles senere, men oversælger jeg mine kompetencer, har jeg devalueret mit eget brand.

Længden af mine kontrakter er typisk et kvartal og nogen gange kun en måned, der skal leveres synlige resultater, når kunden en gang om måneden skal vurdere, om jeg er omkostningen værd. Det sker også, at jeg som projektleder foreslår at mit projekt nedlægges, hvis den værdi ikke opvejer omkostningen til min løn. Hvis ikke jeg kan levere tilstrækkelig værdi for kunden, rykker jeg med garanti nederst på listen, når der skal hyres konsulenter ind.

Mit navn er mit brand, og jeg passer på det
Min jysksindede kunde lod sig ikke ophidse af noget i denne verden. Men det lykkedes for Thorleif-Simson von Gluckesberg (navn opdigtet) hos en leverandør at svare så ubehøvlet, at min kunde nåede op i det røde felt. Men med et stærkt genkendeligt navn vil han altid være forbundet med en dårlig kundeoplevelse - og verden har det med at være et lille sted… Som konsulent er mit navn mit brand, jeg er den vare kunderne køber eller lader stå på hylden. Jeg ved, at den indsats jeg leverer samtidig har betydning for, om de vil have Britt igen.

I mit arbejde som projektleder er jeg afhængig af mit projekthold. Min stjernestunder på projektbanen er derfor der, hvor kunden og de interne medarbejdere har blik for, at jeg ikke “kun” er konsulent, men jeg er en ligeværdig, engageret medspiller.